onsdag 3. oktober 2012

Naturen på her på Hølonda er typisk Trøndersk natur med barskog, myrer og vann. I dette vanlige landskapet kan man likevel finne uvanlige arter, man må bare lete på uvanlige lokaliteter. Slike steder kan være bratte berg eller skjæringer i landskapet som er sør- eller vestvendt. Oppsøker man en slik plass er sjansen stor for å finne noe som er litt annerledes, det kan være en plante, et insekt eller en fugl. God tur.

 Rødflangre

Denne orkideen fant jeg på toppen av en skjæring. Disse vokser på tørre åpne kalkbakker med mye sollys, og det beste av alt, de lukter vanilje.


Knerot

Denne orkideen ble funnet tallrik i samme område som rødflangren, men på et helt annet leveområde. Den trives i moserik gran og furuskog med et visst urskogpreg. Sammen med vintergrønnarter er den en indikator for relativt urørt skog. Slik liker vi.


Bergfrue

..... eller som den også kalles; fjelldronning, bergkonge, bergrose, bergabrur, brudeslør, jonsokdrøm, fjellilje og fjellprest


Rosenrot

I gamle dager plantet man rosenrot på taket som beskyttelse mot brann, men det var før det........


Tysbast

Bærene og resten av denne planten regnes som svært giftige. Heldigvis er bærene beske og brenner i munnen, så de som forsøker å spise dem blir raskt advart. Busken blomstrer på bar kvist tidlig om våren.


Vandrefalk

Vi håper på hekking til neste år......


majestetisk......


Fiskeørn



Hekking så langt vest i Trøndelag er ikke vanlig, men tre unger kom på vingene denne sesongen


Fjellvåk

En av våre vanligste rovfugler, like artig  å treffe på de likevel. Denne deler ikke den samme gleden av å møte meg.






1 kommentar:

  1. Hei!

    Ser du holder til på Hølonda! Jeg bor på Korsvegen, flytta dit i fjor høst. Ser vi har sammenfallende interesser :) Fikk med meg at det var vandrefalk i området i sommer, men fikk den ikke på fotohold. Har også sett etter fiskeørna, men den fikk jeg ikke sett. Du har jo fått noen fantastiske bilder ser jeg, imponerende! Hadde satt pris på noen hint om hvor jeg bør lete etter den! Hyggelig å se at det finnes flere fotografer og blogger fra samme område, vi har mye flott natur rundt oss her! Kanskje vi treffes ute i skogen en dag :)

    mvh
    Øyvind

    SvarSlett